La Comissió Europea llança dues enquestes dirigides al sector agrari per pal·liar la càrrega administrativa de la PAC i detectar pràctiques deslleials a la cadena alimentària



08 de març de 2024
Dinamización rural
Cambio climático y gestión de recursos naturales

Les enquestes -disponibles fins al 15 de març i 8 d'abril, respectivament - estan dirigides a agricultors, ramaders ia tots els proveïdors de la cadena de subministrament d'aliments per demanar les seves experiències amb pràctiques comercials deslleials, així com per identificar les càrregues administratives de la PAC


  • El Consell Europeu d'Agricultura va debatre el mes de febrer passat la reducció de la càrrega administrativa en la gestió de la PAC, així com l'aplicació de mesures contra les pràctiques comercials deslleials a la cadena Alimentària
  • La Comissió Europea ja disposa d'un document de simplificació administrativa de la nova PAC que vol ampliar amb les iniciatives del sector recollides a l'enquesta engegada fins al 8 d'abril

El 22 de febrer del 2024, la Comissió Europea va enviar un document a la Presidència belga en què es descrivien possibles accions per ajudar a reduir la càrrega administrativa que pesa sobre els agricultors. El document, debatut amb els Estats membres al Consell d'Agricultura del 26 de febrer , enumera una sèrie d'accions a curt i mitjà termini que es poden adoptar per aconseguir la simplificació.

En aquest Consell es va posar de manifest la importància d'identificar els principals elements derivats de les normes de la Política Agrària Comuna (PAC) que generen més càrrega administrativa. Per això la Comissió Europea ha llançat una enquesta adreçada al sector agrari per identificar la gestió burocràtica que preocupa i ocupa agricultors i ramaders. Aquesta enquesta estarà disponible fins al 8 d'abril , a tots els idiomes de la Unió Europea (UE). Els resultats de l'enquesta es publicaran com a part d'una anàlisi detallada a la tardor del 2024.

Alhora, s'ha llançat una altra enquesta dirigida no només als agricultors, sinó també a tots els proveïdors de la cadena de subministrament d'aliments per compartir els seus punts de vista sobre la seva experiència amb pràctiques comercials deslleials . Aquesta enquesta també està disponible virtualment en tots els idiomes de la UE fins al 15 de març del 2024 .

Opcions de simplificació

L'actual PAC, basada en els plans estratègics de la PAC decidits a nivell nacional, ja representa un pas endavant en termes de simplificació respecte del període anterior. Els Estats membres tenen un paper clau a l'hora de mantenir una càrrega administrativa limitada per als agricultors.

Al marge d'això, la Comissió ha proposat mesures de simplificació a curt i mitjà termini per alleujar la burocràcia tant als agricultors com a les administracions nacionals:

1) Simplificació d'alguns dels requisits de condicionalitat que han de complir els agricultors de la UE :

Pel que fa al conjunt de normes bàsiques –anomenades “BCAM” (bones condicions agràries i mediambientals)– que tots els agricultors han de complir per rebre la seva ajuda de la PAC:

  • La Comissió ha proposat per al 2024 una exempció parcial de les normes sobre terres en guaret (l'anomenada BCAM 8).
  • Modificació de la BCAM 1, que imposa el requisit de mantenir estables les superfícies de pastures permanents a la UE des del 2018. La Comissió proposa modificar aquesta norma tenint en compte els canvis estructurals causats per la reorientació del mercat i la reducció del bestiar, garantint que no es penalitzi els agricultors, ja que caldria reconvertir menys superfícies.
  • Revisió del tipus de pràctiques agrícoles a cultivar durant períodes sensibles per cobrir els terres en el marc de la BCAM 6.
  • Revisió de la càrrega administrativa respecte a nitrats.

2) Simplificació en els controls , per tal de reduir fins a un 50% el nombre de visites a les explotacions per part de les administracions nacionals :

Aquesta mesura respon directament a les sol·licituds dels Estats membres. La CE proposa establir un sistema basat en l'anàlisi automatitzada d'imatges per satèl·lit anomenat Copernicus, destinat a reduir les inspeccions a les explotacions.

3) Aclariment de l'ús del concepte de força major i circumstàncies excepcionals :

Aquest concepte jurídic permet que els agricultors que no puguin complir els requisits de la PAC a causa de circumstàncies extraordinàries (sequeres greus, inundacions…) no rebin sancions. Aquest aclariment facilitarà la seguretat d'obtenir ajut de la PAC en casos de desastres.

4) Mesures addicionals a mitjà termini :

  • Eximir les petites explotacions de menys de 10 hectàrees del compliment dels requisits de condicionalitat (BCAM), les quals representen el 65% dels beneficiaris de la PAC, encara que només el 9,6% de les zones que reben ajuts de la PAC.
  • Facilitar l'intercanvi de bones pràctiques en simplificació per part dels estats membres entre els col·lectius implicats.

Cadena de subministrament alimentària

Per reforçar la posició dels agricultors a la cadena de subministrament d'aliments, la Comissió presentarà aquest mes de març als Estats membres mesures per reforçar la transparència del mercat a la cadena de valor:

La Directiva sobre pràctiques comercials deslleials (PCD) inclou la prohibició de pràctiques comercials deslleials que es produïen sovint:

  • Pagaments endarrerits de productes alimentaris peribles i no peribles.
  • Cancel·lacions de comandes d'última hora.
  • Canvis unilaterals o retroactius als contractes.
  • Obligar el proveïdor a pagar pels productes desaprofitats i rebutjar contractes escrits.

També permet als agricultors parlar de manera segura i confidencial ia les autoritats iniciar investigacions sectorials per identificar i sancionar pràctiques comercials deslleials.