
27 de maig de 2024
Les pràctiques comercials deslleials detectades amb més freqüència han estat els pagaments endarrerits de productes agrícoles (50%) i alimentaris peribles o no peribles (13%). Al voltant del 41% es van identificar a nivell detallista i el 36% a nivell de la indústria alimentària.
- L'informe sobre l'aplicació de la “Directiva sobre pràctiques comercials deslleials (PCD)” a la cadena de subministrament d'aliments era un dels compromisos de la Comissió per reforçar la posició dels agricultors a la cadena de subministrament alimentari
- L'informe conté els resultats sobre l'enquesta dirigida a agricultors sobre pràctiques deslleials a la cadena alimentària
- Així mateix, la Comissió proposarà enguany noves normes sobre l'aplicació transfronterera de pràctiques comercials deshonestes
La Comissió Europea (CE) va publicar el passat 23 d'abril un informe sobre l'aplicació de la Directiva sobre pràctiques comercials deslleials ( PCD ) a la cadena de subministrament d'aliments com a part del seu compromís per reforçar la posició dels agricultors a la cadena de subministrament alimentari, una de les reclamacions presentades pel sector agrari aquest any.
En realitat, la Directiva PCD va ser adoptada el 2019 i prohibeix 16 pràctiques que poden tenir efectes nocius per als agents més febles de la cadena, en particular els agricultors i agricultores i els proveïdors més petits. I és que, millorar la posició dels agricultors a la cadena de subministrament d'aliments, donar suport als seus ingressos i garantir una remuneració justa, són tres dels objectius importants de la Política Agrària Comuna ( PAC ).
La Directiva sobre pràctiques comercials deslleials va entrar en vigor l'1 de maig del 2019 i exigia que els estats membres la transposessin a les seves legislacions nacionals abans de l'1 de maig del 2021. El desembre del 2022, tots els Estats membres havien comunicat aquesta transposició a la Comissió. El 2023, es van obrir al voltant de 1.500 investigacions, de les quals al voltant del 17% van donar com a resultat una infracció sancionada amb una multa.
Informe 2024
L'informe recull 3 punts principals: pràctiques deslleials identificades a nivell comunitari fins ara, àrees de millora del reglament segons l'última enquesta realitzada al sector i noves normes a presentar per la Comissió aquest 2024.
A) Les pràctiques comercials deslleials detectades amb més freqüència a Europa han estat:
- Pagaments endarrerits de productes agrícoles ( 50%) i alimentaris peribles o no peribles (13%)
- Pagaments no relacionats amb una transacció específica (7%)
- Pagaments sol·licitats al proveïdor per accions de màrqueting (7%), així com per emmagatzemar, exhibir i cotitzar (7%)
Al voltant del 41% de les pràctiques deslleials detectades es van identificar a nivell minorista (47% el 2022), el 36% a nivell de la indústria alimentària (27% el 2022) i el 22% a nivell del comerç majorista (25% el 2022).
B) Respecte a les millores d'aquesta reglamentació, la darrera enquesta realitzada al sector “identificació de pràctiques deslleials a la cadena alimentària” , ha donat els resultats següents:
- El coneixement sobre l‟existència de normes de la UE en aquesta matèria és molt baix (38% dels enquestats)
- Més de la meitat dels enquestats (57%) no coneixen les entitats estatals encarregades de fer complir la llei.
- Quant a la pregunta de per què no van denunciar una pràctica comercial deslleial que havien experimentat, els enquestats van indicar temor a algun tipus de represàlia per part del comprador (30%), seguit de considerar-la com una pràctica comuna al sector (23%) o pensar que l'autoritat d'aplicació no seria capaç de gestionar-lo (17%).
C) Els compromisos de la CE per enfortir la posició dels agricultors a la cadena de subministrament d'aliments passa per crear noves normes sobre l'aplicació transfronterera de pràctiques comercials deslleials:
- Creació de l' Observatori de la cadena agroalimentària de la UE ( AFCO ) per augmentar la transparència en matèria de preus, estructura de costos i distribució de marges i valor afegit a la cadena de subministrament.
- Canvis específics al Reglament per a la creació d'una Organització Comuna de Mercats de productes agrícoles ( OCM ) . Inclou noves normes sobre els contractes esdevinguts entre agricultors i compradors i un enfortiment de les organitzacions de productors per permetre als agricultors i agricultores cooperar i actuar col·lectivament d'una manera més eficaç.
L‟informe servirà per a una avaluació més detallada de l‟aplicació de la Directiva PCD que la Comissió presentarà el 2025 i que podria anar acompanyada de propostes legislatives.