
20 de Xaneiro de 2020
Para os nenos, coñecer o medio rural no que viven é un descubrimento e unha alegría. É a maneira máis axeitada de que cheguen a amar o seu territorio e a querer preservalo. «EU Rural» baseouse na «Estratexia de Desenvolvemento Local Participativo» implementada en 2016, tamén con fondos Leader. Neste estudo analizaron e afondaron na realidade social na que se movían os habitantes do suroeste de Galicia.
En 2018, o Grupo de Acción Local Asociación de Desenvolvemento Galicia Suroeste Eurural puxo en marcha un concurso para o alumnado dos centros de educación infantil e primaria da zona onde operan, o sueste de Pontevedra. O concurso, chamado «Creando Rural » foi concibido como un complemento aos plans educativos regulados, que son máis xerais e non se centran en territorios específicos. O seu obxectivo principal é concienciar á poboación sobre a importancia de preservar a identidade rural e involucrar aos nenos co seu entorno.
Con este fin, organizaron este concurso para escolares de entre 3 e 12 anos e conseguiron involucrar 13 concellos e 28 aulas de 13 centros educativos de sete concellos. O resultado foi tan exitoso que este ano se celebrou unha segunda edición e están a planear unha terceira en 2020. « Decidimos implementar estas unidades didácticas para inculcar nos nosos nenos un sentido de pertenza aos seus propios entornos, para que poidan establecer conexións a través do coñecemento e o afecto », explica Eva Gil, líder do proxecto. E continúa: «Deste xeito, os nenos tomarán conciencia do valor da terra e das vantaxes de vivir e preservar a natureza na que viven».
Segundo Eva Gil, técnica da Asociación de Desenvolvemento Galicia Suroeste Eu Rural, «o máis ilusionante é chegar aos centros educativos e facer que os nenos se sintan orgullosos de vivir no campo», dinos nunha tradución directa do galego: « Eu vivo no campo».
Ademais do éxito da participación dos escolares en "Creando Rural", hai que engadir a calidade dos proxectos presentados e a enorme resposta da votación popular que outorgou os premios. En total, nas dúas edicións do certame que se celebraron, votaron unhas 8.000 persoas, habitantes dos concellos de: Baiona, Fornelos de Montes, Gondomar, A Guarda, Mos, Nigrán, Oia, Pazos de Borbén, O Porriño, Redondela, O Rosal, Tomiño e Tui. Un gasto bienal de aproximadamente 32.400 euros, financiado pola medida Leader de "Promoción e estímulo do desenvolvemento local".
Ademais, os premios foron un atractivo innegable para o alumnado e as súas familias. Os gañadores da categoría infantil recibiron unha excursión dun día a unha escola agrícola que recibe financiamento do programa Leader. Para os gañadores de primaria, a excursión foi ao centro de actividades de natureza "Fervenzaventura", tamén beneficiario das subvencións Leader en Galicia. Como explica Gil: «Hai nenos na nosa zona que non viron ningunha vaca porque non estamos en territorio gandeiro. Poder levalos de excursión e experimentar a súa alegría é incriblemente satisfactorio e, ao mesmo tempo, aprenden e benefícianse dos fondos Leader ».
COMPROMETIDOS CO TERRITORIO
Ao comezo deste proxecto, EU Rural levou a cabo unha campaña de sensibilización e información nos centros educativos e a través dos medios de comunicación para dar a coñecer o concurso entre a poboación. Crearon unha páxina web, www.creandorural.org , que serviu para difundir información ao longo da competición e, á súa vez, canalizar o voto popular. Crearon un cartel informativo e difundiron o proxecto nas redes sociais. Visitaron persoalmente todos os centros educativos, tanto públicos como privados.
Paralelamente, escribiron e deseñaron unidades didácticas, adaptadas aos grupos de idade do alumnado, para que o profesorado puidese traballar con elas na aula.
O obxectivo final era que o alumnado comprendese o seu patrimonio cultural, paisaxístico e de biodiversidade, que recuperase as súas tradicións, que entendese o que é o desenvolvemento sostible e que participase no futuro do seu medio ambiente. Para Eva Gil, o máis importante é que "os nenos sexan capaces de diferenciar entre as zonas rurais e as urbanas e se sintan comprometidos co seu territorio para estimular o asentamento de poboación, rexuvenecer as vilas e combater o despoboamento".
Obviamente, os materiais que tiñan que presentar ao concurso eran diferentes dependendo da idade dos nenos. En educación infantil, tiveron que facer un mural sobre unha das unidades didácticas e, no caso de primaria, o traballo consistiu nun vídeo.
En cada unha das dúas edicións, seleccionáronse dous gañadores por votación popular (educación infantil e primaria) e outros dous foron escollidos por un xurado formado para compensar as diferentes densidades de poboación desta zona. En total, incluíndo todos os gañadores, incluídos os outorgados conxuntamente, os premios distribuíronse entre o alumnado de once aulas de dez centros educativos diferentes, o que significa que a mensaxe chegou a unha parte significativa da poboación e, o que é máis importante, tivo un maior impacto no alumnado máis novo.
«Cando chegabamos aos colexios, os nenos saudábannos coma se fósemos famosos, porque eramos os da creación rural», di esta xeógrafa de profesión que decidiu dedicar a súa actividade profesional ao rural. «O máis gratificante é ver as caras dos pequenos e sentir a súa alegría cando participan», continúa. O entusiasmo dos centros educativos, sobre todo os públicos, viuse recompensado con premios que lles permiten facer excursións a lugares aos que normalmente non poden chegar.
CONTRA A DESPOBOACIÓN
«EU Rural» baseouse na «Estratexia de Desenvolvemento Local Participativo» que implementaron en 2016, tamén con financiamento Leader. Neste estudo, analizaron e afondaron na realidade social na que vivían os habitantes do suroeste de Galicia. Un dos problemas cos que se atoparon é que esta zona rural está moi preto da cidade de Vigo e, por este motivo, a poboación abandona os territorios para establecerse na cidade . Ao mesmo tempo, observaron que o sector agrícola , vinculado principalmente á produción de viño, froitas e plantas ornamentais, está a ser abandonado . Segundo as súas conclusións, unha das razóns deste desánimo cara ao traballo agrícola baséase no descrédito que se instaurou entre a poboación rural máis nova . A medida que a actividade agrícola diminúe, abandónase a terra, pérdese biodiversidade e aumenta o risco de incendios forestais.
Por este motivo, “Creando Rural ” fai unha contribución fundamental á loita contra o abandono e a despoboación rural. Para Eva Gil: «Os nenos do rural son o noso futuro e precisamos que comprendan o medio no que viven para poder protexelo, preservalo e desenvolvelo». É un compromiso a longo prazo porque implica ás xeracións máis novas que se farán cargo do territorio nos vindeiros anos.
Para a Rede Rural Nacional , esta iniciativa é un exemplo de boas prácticas porque está a concienciar os nenos sobre o valor de formar parte da sociedade rural e os beneficios de vivir rodeados de natureza. Como di un dos nenos de segundo de primaria do colexio Serra de Vincios de Gondomar: «Queremos aproveitar o equilibrio entre os humanos e as plantas». Educar en valores, xerar orgullo rural e ofrecer alternativas viables e xustas é a mellor metodoloxía para manter vivas as zonas rurais.