
29 de març de 2021
La Xarxa Rural Nacional (RRN) organitza el webinar “Sou Origen”, per posar en valor el medi rural i mostrar les possibilitats ofertes pels Programes de Desenvolupament Rural a la població juvenil.
- Més de 120 joves de tot el territori es van connectar a la jornada “Sou Origen: noves formes de donar valor al medi rural”.
- La clau perquè els joves es quedin al seu poble i generin futur és un medi rural atractiu, amb oportunitats, serveis de comunicació i infraestructures.
“Sou origen”. Aquesta va ser la frase dobertura del webinar celebrat el dia 25 de març de 2021, organitzat per la Xarxa Rural Nacional i que estava dirigit a estudiants de professions relacionades amb el medi rural. Una jornada dinàmica i molt participativa, que va comptar amb la presència d' influencers rurals, així com de beneficiaris de les mesures dels Programes de Desenvolupament Rural, que han decidit emprendre i desenvolupar la seva vida al medi rural, mostrant la seva experiència i el seu dia a dia.
En paraules d'Isabel Bombal, directora general de Desenvolupament Rural, Innovació i Formació Agroalimentària "cal centrar la nostra mirada a l'origen: al medi rural, als aliments i al medi ambient. En definitiva, a tot allò que ens envolta, però especialment als joves, perquè sense joves no hi ha futur".
Influencers rurals
Miquel Montoro , Pagés amb tan sols 14 anys, és un dels joves influencers que va participar al webinar. Procedent de Mallorca, assenyalava que cal conèixer i valorar la feina que hi ha darrere de cada aliment; així com ajudar l'agricultor i afavorir el consum de proximitat : “per conèixer el medi rural cal acostar-s'hi”. Des de molt petitó, Miquel va començar a interessar-se per l'agricultura i de mica en mica, ia través de les xarxes socials va anar mostrant el que feia, donant visibilitat al món rural.
"Em costa feina trobar diferents maneres de fer vídeos; el camp és bàsicament sembrar, recollir... i arriba un punt que no saps què ensenyar. Nosaltres, a casa, sempre intentem fer coses noves per mostrar-les"
Laura Vallejo és una altra influencer 100% rural. Natural de Meira, un poblet de la província de Lugo, Laura és una de les poques operàries forestals que maneja cada dia una enorme maquinària. La Laura acumula al seu perfil d'Instagram més de 16.000 seguidors.
"Avui dia trobem influencers que es dediquen a la moda, als viatges; necessitem gent que mostri la realitat del que és el camp, i la gent ho agraeix"
Pel que fa a la formació, la Laura assenyalava que estaven una mica desemparats ja que “o aprenies per tradició familiar” o no hi havia gaires cursos. Tot i això, considera que s'està avançant molt en aquesta matèria i que a poc a poc s'estan fent cursos específics, per exemple de simuladors de maquinària pesant, que permeten despertar la curiositat de molts joves que volen treballar al camp.
Tot i que no va poder participar en directe, Lorena Guerra , també va ser protagonista d'aquesta jornada. Una enginyera tècnica agrícola per la Universitat de Sevilla que va voler compartir la seva experiència amb els joves al medi rural. La Lorena busca donar visibilitat a la dona al camp perquè, com diu ella, encara hi ha molts estereotips per trencar.
Lorena va decidir començar com a jove agricultora per vocació personal i tradició familiar. Alhora, va començar a pujar fotos del seu dia a dia a les xarxes socials i, això l'ha portat a unir les dues passions, la moda i el camp, creant la seva pròpia marca de roba LOREW, on el seu “tractoret” és el seu logotip. Segons Lorena, encara que cada vegada són més dones al sector, encara sembla estrany veure una dona jove com a agricultora o conduint un tractor
"Un consell? El meu lema de vida és NO ÉS PODER, ÉS VOLER. Cal lluitar pel que realment volem fer a la vida"
Bones pràctiques
L'espai del webinar “VIVIR PARA CONTARLO” va tenir com a protagonistes Andrés Salinas i María Valdivieso, dos joves beneficiaris dels ajuts dels Programes de Desenvolupament Rural que treballen en producció ecològica.
Andrés - que va participar al Programa de Visites de Joves agricultors a explotacions model del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació - i té una explotació hortofructícola, anima tothom a seguir els seus passos. "El més important és tenir clar el que vols fer. Centrar-te en alguna cosa i ser el millor en aquesta cosa"
Maria, dona, jove i agricultora, assenyalava que a poc a poc es van incorporant les dones al sector primari, però se'ns exigeix ser més fortes i una vegada que t'has fet forat, hem de fer sentir la nostra veu.” Tot i que els inicis poden resultar complicats, especialment en la producció ecològica, està molt satisfeta i orgullosa de la feina.
A la jornada també hi van participar joves del medi rural, com Moisès, molt conscienciat amb el tema de la despoblació i que actualment està desenvolupant, juntament amb un grup d'amics, una xarxa social rural, Puebloo .
A manera de conclusió del webinar, i sobre la pregunta de què ha de tenir el medi rural perquè interessi més persones, especialment la gent jove, els participants van coincidir que cal millorar la connectivitat , les infraestructures i serveis , així com promoure la cultura en el medi rural amb projectes específics que dinamitzin i promocionin el territori.